Branding
Het is als bedrijf onmogelijk je te onttrekken aan je merkidentiteit, want deze wordt niet alleen door jou bepaald. Je klanten hebben een beeld van jou, je medewerkers en je aandeelhouders en belanghebbenden ook. Zelfs je concurrenten hebben een (eigen) idee van wie je bent en wat je doet.
Beïnvloeden merkervaring
Je kunt je merkervaring tot op een bepaalde hoogte beïnvloeden maar nooit voor de volle 100%. Hoe meer verschillende partijen dezelfde waarden aan jouw bedrijf toekennen, hoe hoger de kracht van jouw merkidentiteit, of die nou gewenst is of niet. Hoe helderder jouw bedrijf voor ogen heeft wat de brand identity is, hoe makkelijker het is om hierop te sturen.
Sturen op brand identity
Sturen kun je enerzijds aan de hand van een branding- en marketingstrategie, en anderzijds door middel van intern merkbeheer. Het interne merkbeheer wordt vaak gezien als overbodig omdat “iedereen toch weet wat we doen” De interne branding moet ook kloppen: de omgangsvormen, de ‘tone-of-voice’ van customer support per e-maill en telefoon, de uitspraken van de CEO, de publicaties door PR, de ontvangst door de receptie, de visuele uitingen en de afhandeling van de facturen door de afdeling finance.
Goed doel campagne
Case: De Boemelburger
Een leuk voorbeeld van een kleine intensieve campagne die -in dit geval het Span- veel publiciteit heeft opgeleverd. Ons team heeft zich tijdens de carnavalsdagen ontpopt tot ‘Boemelburchtbakkers’. De Zevenaarse carnavalist noemt men tijdens de carnavalsdagen een ‘Boemelburger’ (een ingezetene van Zevenaar, alias Boemelburcht). Hierdoor ontstond bij ons het idee om hamburgers te gaan bakken en die te vernoemen naar de lokale carnavalisten. De opbrengst van onze inspanningen zijn gedoneerd aan een stichting die het carnavalsfeest in Zevenaar levendig houdt.
Opbrengst: Naamsbekendheid door intensief Facebookverkeer, een fantastisch team-uitje (teambuilding), veel media-aandacht en persoonlijk contact tijdens de carnavalsdagen.